Superbextra

Berita, Pendidikan, Hiburan, Artikel

Jaga Bahasa Anda



Seiring zaman sains dan teknologi yang begitu canggih, bahasa menjadi semakin singkat dan hilang nilai akhlak. Tiada budi dan bahasa. Tiada adab dan etika.  Sebagai contoh : Cantik sial ! Ini kah budaya bahasa melayu sekarang? Perkataan ‘sial’ yang digunakan seolah-olah sebagai pelengkap kata seharian.  Siapa yang mengajar semua ini? Dimana nilai murni dalam adab berbicara dan bertutur? Orang Melayu zaman dahulu mencipta beberapa ‘pelengkap’ ayat bagi mengindahkan kata-kata . Sebagai contoh, Cantik sungguh / benar / sekali. Janganlah pula generasi hari ini menghancur dan menghilangkan segala keindahan itu! Hargailah para pejuang yang mendaulatkan bahasa agar masyarakat terpupuk dengan bahasa-bahasa yang indah.

Para sahabat r.h.m pernah bertanya : “ Siapakah orang yang paling dicintai Allah?” Rasulullah s.a.w. menjawab : “ Orang yang paling baik akhlaknya.” (Riwayat al-Tabarani).


p/s : Kurangkan berkata perkataan-perkataan yang tidak elok kepada diri sendiri mahupun kepada orang lain. Kalau boleh, MUSNAH kan terus!
0 Komen Anda "Jaga Bahasa Anda"

ping blog
 
Copyright © 2014 Superbextra - All Rights Reserved
Template By Catatan Info